Translate

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

Φωνολογική, Άμεση & Λεκτικού τύπου Δυσλεξία.

Αναφέρονται όμως και άλλοι τύποι επίκτητης δυσλεξίας(Ellis, 1984) 


ΓΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ( PHONOLOGICAL DYSLEXIA)
     Οι ασθενείς που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, μπορούν να διαβάσουν με την  ολική μέθοδο, αλλά δεν μπορούν με την φωνητική μέθοδο.
Συναντούν δυσκολίες:
*   Στην φωνολογική ανάλυση των λέξεων.
*   Στην ανάγνωση μη οικείων λέξεων και περισσότερο ψευδολέξεων.
     Στην φωνολογική δυσλεξία δεν παρατηρούνται σημασιολογικά λάθη, μιας και εικάζεται ότι γίνεται χρήση της στρατηγικής των «οπτικών αναλογικών συγκρίσεων». Σαν αποτέλεσμα όμως είναι πιθανή η εμφάνιση οπτικών λαθών. (Carlson, 1994)

Δ. ΑΜΕΣΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑ (DIRECT DYSLEXIA)
     Τα άτομα με άμεση δυσλεξία, μπορούν να διαβάζουν μεγαλόφωνα, όμως δεν κατανοούν την σημασία των όσων διαβάζουν. Είναι σε θέση να διαβάσουν απλές μη δύσκολες ορθογραφικά λέξεις, που τους ήταν οικίες πριν την εγκεφαλική βλάβη, δεν μπορούν όμως να διαβάσουν σωστά ψευδολέξεις ή λέξεις ασυνήθεις που πιθανόν δεν ανήκαν πρωτύτερα στο λεξιλόγιο τους. (Carlson, 1994, Lytton&Brust  1989).
Οι περιπτώσεις άμεση δυσλεξία είναι εξαιρετικά σπάνιες.

Ε. ΛΕΚΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ  Ή ΓΡΑΜΜΑ-ΓΡΑΜΜΑ ΔΥΣΛΕΞΙΑ
(WORDFORM OR LETTER-BY LETTER DYSLEXIA)
     Τα άτομα αυτά δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις λέξεις ως σύνολο ή να τις διαβάσουν συλλαβικά.
     Μπορούν όμως να αναγνωρίζουν ατομικά γράμματα και να διαβάζουν τη λέξη γράμμα- γράμμα, ένα κάθε φορά (δυνατά ή υποφωνητικά), ώστε μετά να προφέρουν τη λέξη ως σύνολο.
     Έτσι , διαβάζουν με πάρα πολύ αργό ρυθμό, ιδιαίτερα τις πολυσύλλαβες λέξει, ενώ όταν προσπαθούν να διαβάσουν πιο γρήγορα, κάνουν πολλά παραλεξικά λάθη. (Rayner&Pollatsek, 1989.Warrington&Shallice, 1980 )
(Αναστασίου, 1998).


 (Πηγή: http://grafwnimata.blogspot.gr/2013/05/blog-post_5802.html {Μαρία Γκουγκούμη -  Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός,Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας} )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου